Syng dig gennem Randers’ historie

Nu er chancen her igen for fællessang i byens gader! De gode folk fra Randers Bibliotek og Randers Stadsarkiv fører nemlig sang- og historieglade deltagere igennem en musikalsk odysse, når der nu for anden gang afholdes byvandring med indlagte sangstop.

Vær med, når der for anden gang inviteres til musikalsk byvandring gennem Randers bymidte. Det er de gode folk fra Randers Bibliotek og Randers Stadsarkiv, der i fællesskab fortæller byhistorier og synger sammen med dagens deltagere. Her er det arkivar Mathilde Storvang og biblioteksmusikant Peter Elmelund, der fører an i fortælling, musik og sang. Fotokilde: Museum Østjylland

Deltagerne går sammen gennem byens gamle, hyggelige gader og hører undervejs fortællinger fra væsentlige historiske steder – alt sammen krydret med musik og fællessang.
Der er entré, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Musikalsk byvandring i Randers, torsdag den 11. april 2024 kl. 16 - 17.30.
Mødested: Foran Kulturhusets indgang, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Billet 50 kr.

Det er biblioteksmusikant Peter Elmelund og arkivarerne Mathilde Storvang og Tina Knudsen Jensen, der igen går eftermiddagsturen gennem byens gader. Også denne gang er de gode fortællinger og fællessangen i højsædet. Den musikalske byvandring begynder ved Kulturhuset og bevæger sig herfra rundt i den centrale del af Randers’ bymidte.

”Det er anden gang, vi laver denne type arrangement. Arkivarerne fra Randers Stadsarkiv har stor erfaring i at gå en klassisk byvandring med fokus på fortællinger, men vi oplevede sidste år, at det bliver en anden stemningsfuld oplevelse, når vi kobler sange på historierne undervejs,” forklarer arkivar Tina Knudsen Jensen.

”Vi har i flere år haft et samarbejde med Randers Bibliotek om de populære Syng Randers Rundt-arrangementer, så det giver rigtig god mening også at udbrede både de gode fortællinger og sangene på denne måde.”

Guider til gode historier

På den musikalske byvandring bliver du – modsat til Syng Randers Rundt-arrangementerne, der er tilrettelagt af bibliotek, arkiv og Korby Randers – taget med på en forudbestemt rute gennem byen, og du får hvert sted en historisk fortælling om netop dette sted og synger sange, der er afstemt i forhold til stedet.

”Ruten er fuld af spændende fortællinger, og byens gader kommer til at genlyde af glade sangstemmer. Så du kommer forhåbentlig både lidt klogere hjem og en hel del gladere efter en skøn fællessang,” smiler Tina Knudsen Jensen.

For mere information kontakt:

Arkivleder Tina Knudsen Jensen på tlf. 2344 9036 eller på tkj@museumoj.dk